Jest jedna szansa na wywarcie pierwszego wrażenia. Jak tego nie popsuć?

Jest jedna szansa na wywarcie pierwszego wrażenia. Jak tego nie popsuć?

Często mówi się, że „masz tylko jedną szansę, aby wywrzeć pierwsze wrażenie”.

Niezależnie od tego, czy jesteś w trakcie nawiązywania kontaktów, rozmowy kwalifikacyjnej o pracę, czy po raz pierwszy spotykasz się z nowymi współpracownikami, oto kilka wskazówek, o których warto pamiętać, a które pozwolą zrobić dobre pierwsze wrażenie.

  • Miej na uwadze czas drugiej osoby. Przed przystąpieniem do dyskusji zapytaj, czy jest to dla niej odpowiednia pora (lub wskaż inny termin, który byłby lepszy). 
  • Jeśli jesteś umówiony na spotkanie lub rozmowę kwalifikacyjną, zapytaj, ile czasu ma druga osoba, i trzymaj się tych ram czasowych.
  • Jeśli osoba, z którą się spotykasz, została Ci polecona przez wspólnego przyjaciela lub znajomego, pamiętaj, aby odnieść się do tej osoby w pozytywny sposób. Pomaga to zbudować „osobisty most” i nawiązać kontakt.
  • Rób notatki podczas całej dyskusji. Osoba, która nie robi notatek, po prostu nie jest wystarczająco zainteresowana lub zaangażowana, aby traktować ją poważnie.
  • Na spotkanie lub rozmowę kwalifikacyjną przyjdź punktualnie i w pełni przygotowany. To pokazuje, że szanujesz drugą osobę i że jesteś prawdziwym profesjonalistą. Dowiedz się wszystkiego, co możesz o firmie i osobie prowadzącej rozmowę z wyprzedzeniem.
  • Bądź skoncentrowany na interesach i potrzebach drugiej osoby, bardziej niż na swoich własnych. Zaprezentuj się jako dostawca rozwiązań, a nie jako osoba poszukująca pracy. Zaoferuj swoje usługi i wykaż szczere zainteresowanie pomocą rozmówcy w jego wyzwaniach biznesowych.
  • Kiedy już potwierdzisz podstawowe potrzeby i problemy rozmówcy, podziel się kilkoma „historiami osiągnięć”, które odniosą Twoje zdolności bezpośrednio do sytuacji potencjalnego pracodawcy. Zrobienie tego „połączenia” pomoże Ci wyróżnić się jako najlepszy kandydat.

Oto kilka rzeczy, których nie należy robić, starając się wywrzeć pozytywne pierwsze wrażenie:

  • Wykorzystywać hojności lub czasu drugiej osoby.
  • Przyjść nieprzygotowanym do inteligentnej rozmowy o pracodawcy i firmie.
  • Ubierać się nieodpowiednio do spotkania lub rozmowy kwalifikacyjnej.
  • Skupiać się tylko na własnych potrzebach (zamiast tego powinieneś skupić się na problemach i wyzwaniach firmy).
  • Nie potrafić powiązać swoich dotychczasowych doświadczeń z potrzebami i wyzwaniami potencjalnego pracodawcy.
  • Zapomnieć o zadawaniu pytań na temat firmy i wolnego stanowiska.

Te elementy to również niektóre z głównych cech rozmówcy, które są oceniane w kandydacie. Więc jeśli zastosujesz się do tych prostych sugestii, otrzymasz lepsze informacje zwrotne i ostatecznie otrzymasz więcej ofert pracy.